Innerlijk leiderschap is JA zeggen tegen jezelf en NEE tegen Facebook

Het Facebook-icoontje op mijn telefoon kijkt me smekend aan. ’Kijk maar even, je zult anders van alles missen’, hoor ik het bekende tetterende stemmetje op mijn schouder zeggen. Ik twijfel nog even maar gooi dan de telefoon in de auto en loop het bos in.

Mijn hoofd zit overvol, ik heb tijd nodig om te ontprikkelen. Tijd om naar mijn binnenstem te luisteren. Heerlijk in het bos.

Ja, ook voor mij ligt overprikkeling altijd op de loer. Sensitief en informatiejunk als ik ben, toon ik nu mijn innerlijk leiderschap 😉

Gelukkig, ik ben niet meer de enige

Onlangs zei mijn businesscoach: “Ik zie om me heen veel ondernemers overprikkeld raken. Alleen al de ontwikkelingen op het gebied van sociale media gaan zo snel. Niemand kan het meer bijbenen.”

Waarop ik gekscherend zei: “Fijn, dan ben ik niet meer de enige die last kan hebben van overprikkeling. Maar ik heb het geluk dat ik ondertussen redelijk goed weet hoe ik ermee om moet gaan.”

Tips en trucs alleen zijn niet voldoende

Ja, natuurlijk zijn er tips en trucs om je te helpen om te gaan met de wereld en alle prikkels. Als hoogsensitieve kun je niet vaak genoeg horen: werk zoveel mogelijk preventief, vermijd prikkels waar dat kan.

Die tip geef ik ook altijd, en daar pas ik ook mijn leven zoveel mogelijk op aan. Maar heel eerlijk, daarmee kom je er niet. Dat alleen is niet voldoende om lekker in je vel te zitten.

Als je niet de daadwerkelijke oorzaak aanpakt, lijkt het op langere termijn dweilen met de kraan open.

Dit vraagt misschien om wat toelichting. Laten we daarom even kijken naar wat in de ogen van Elain Aron de belangrijkste kenmerken zijn van hoogsensitiviteit (DOES):
1. Diepgaande verwerking: algemene bedachtzaamheid, neemt de tijd om alles goed in zich op te nemen.
2. Overstimulatie: door langdurige situaties vermoeid en overprikkeld raken.
3. Emotionele intensiteit: intenser reageren op fijne en minder fijne situaties.
4. Sensorische sensitiviteit: zich sterker bewust zijn van subtiliteiten in zijn omgeving of bij anderen.

Hoe werkt dat nu bij ons?

Als we onvoldoende aandacht hebben voor het feit dat we zaken intenser beleven (3) en diepgaander verwerken (1), leidt dit tot sterker bewustzijn van subtiliteiten en waarnemingen in onze omgeving. En dat leidt tot overprikkeling.

Heel simpel gezegd: als we te weinig herstelmomenten inplannen of altijd maar JA zeggen, komen we niet toe aan verwerken. En dat geeft dan het ‘volle hoofd’ waar je mij al vaker over hebt gehoord.

Dit betekent dat we meer aandacht mogen hebben voor onszelf. Ja, daar komt ze weer: zelfzorg!

Innerlijk leiderschap is…

We hebben het eigenlijk over innerlijk leiderschap nemen. Want dit begint met goed zorgen voor jezelf. Weten wat je nodig hebt. Voelen bij jezelf. Niet ‘in je hoofd’ gaan zitten en op wilskracht verdergaan, maar daadwerkelijk voelen dat je moe bent.

Innerlijk leiderschap is met zelfcompassie naar jezelf kijken en zeggen: ik hoef niet altijd op AAN te staan.

Innerlijk leiderschap is geen truc maar komt voort uit de verbinding met jezelf, met werkelijk weten wie je bent en wat je wilt en nodig hebt.

Spannend én mooi

O, wat is het spannend om te gaan voelen. Even stil te gaan staan en te ervaren. Op zo’n moment kunnen oude emoties weer naar boven komen of het gevoel van tekortschieten.

Het kan ook onwennig zijn; misschien weet je niet wat je ‘moet’ voelen. Want hoe lang is het geleden dat je daadwerkelijk gevoeld hebt wat je voelt?

Maar weet, het is goed, dit heeft tijd nodig. We willen vaak zo snel. En als je je jaren zo gericht hebt op de ander, heeft het tijd nodig om je te leren richten op jezelf.

En weet je wat nu zo mooi is? Als je stappen durft te zetten en je zelfkennis vergroot over wat jijzelf nodig hebt, dan word je (veer)krachtiger, je weet waarvoor je staat en je bent dan niet gevoelig voor wat anderen zeggen. Kortom, het geeft rust.

Keuzes maken

Natuurlijk, overbodige prikkels voorkomen blijft nodig. Maar eerst moet je weten wat je exact nodig hebt. En daarvoor is het echt nodig om bij jezelf naar binnen te kijken.

Durf jij regelmatig even stil te gaan staan en te voelen?

PS: Als je meer wilt weten over hoe jij dit kunt doen, download de Gratis online videotraining ‘In 3 stappen van gevoelig naar Krachtig sensitief’